Aceasta este întrebarea pe care și-a pus-o orice antreprenor în încercarea de a optimiza costurile necesare pentru îmbunătățirea prezenței online. Și chiar dacă puține agenții se laudă cu proiectele dezvoltate folosind template-uri, unele alegând chiar să ascundă asta fată de clienții beneficiari, aproape orice agenție a oferit sau continuă să ofere posibilitatea de a-și dezvolta proiecte web folosind template-uri.

Ce sunt template-urile și care sunt avantajele?

Template-urile web au apărut că răspuns la răspândirea platformelor open source pentru dezvoltarea rapidă a site-urilor de prezentare și a magazinelor online precum WordPress. Cum e evident că nu era acceptabil ca toate site-urile dezvoltate pe WordPress să arate la fel, aceste platforme oferă posibilitatea înlocuirii rapide a aspectului grafic prin încărcarea unui template sau înlocuirea lui cu altul. Așa au apărut și designeri web care au preferat că în loc să creeze un concept grafic pentru un client pentru o sumă mai mare, să incorporeze același concept grafic într-un template pe care apoi să îl vanda în sistem retail pentru o sumă mai mica însă către un număr mai mare de clienți.

În timp aceste template-uri au devenit tot mai numeroase și mai personalizabile. Deși o există preconcepția că folosirea aceluiași template la mai multe site-uri înseamnă că site-urile vor fi identice, asta nu e deloc adevărat. Este posibil să vă uitați la doua, trei sau chiar zece site-uri care folosesc același template și să nu vă puteți da seama deoarece la fiecare site template-uri a fost personalizat cu alte imagini, fonturi, seturi de culori și chiar așezare a elementelor în pagina.

Totuși pentru developerul web, folosirea unui template comercial în loc să creeze un concept grafic de la zero înseamnă o diminuare semnificativă a eforturilor necesare pentru implementarea proiectului. Și așa cum e logic, această diminuare vă avea un efect la fel de semnificativ în reducerea costurilor dar și a timpului de implementare. Evident, totul depinde de la proiect la proiect însă în mod normal, un site dezvoltat pe template poate însemna costuri și timp de așteptare de 25% – 50% fată de un site dezvoltat de la 0. Și atunci ajungem la întrebarea logică:

De ce nu sunt toate site-urile dezvoltate folosind template-uri? Există dezavantaje?

Ca orice soluție, avantajele oferite vin la pachet și cu o serie de minusuri care pot fi mai mult sau mai puțin pronunțate în funcție de situație. În primul rând, un template este creat special pentru o anumită platformă open source deci dacă proiectul dumneavoastră constă într-o aplicație web customizată, atunci cel mai probabil nu veți folosi o platformă deja existentă deci proiectul din start nu este compatibil cu un template.

Daca totuși deja știți că vă doriți un site de prezentare dezvoltat folosind WordPress de exemplu, și deci acesta este perfect compatibil cu template-urile vizuale, ce motiv ați avea să n-o faceți? Principalul dezavantaj este faptul că nu veți avea un concept grafic creat special pentru proiectul dumneavoastră. Atunci când vă creați un site web cu design personalizat, un grafician web urmează să pregătească un concept grafic special pentru identitatea companiei dumneavoastră care să transmită cât mai bine mesajul dorit.

Atunci când dezvoltăm un site folosind un template, rolul graficianului web este să adapteze identitatea și mesajul dumneavoastră la aspectul deja existent al template-ului. Desigur, având peste 50.000 de template-uri complexe din care să alegem și beneficiind totuși de aportul unui designer web pentru adaptările de conținut, de multe ori rezultatul pare să fie la fel de bun. Însă că regulă generală, un site cu un design creat de la 0 vă va oferi cel mai bun rezultat în timp ce un site dezvoltat pe un template se vă ridica la 90% sau poate 95% din potențial.

Din punct de vedere tehnic, pot apărea doua probleme cu template-urile: fie să fie prea specifice, fie să fie prea generale. Un template prea specific este un template care a fost făcut de un designer web să se potrivească excelent pe un anumit conținut dar care este relativ dificil de modificat pentru a permite altă așezarea în pagina. Uneori pentru a putea face adaptările necesare, e suficient că un programator priceput să modifice codul sursă al temei astfel încât de exemplu un conținut care era împărțit pe patru coloane să fie acum împărțit pe trei. Alteori însă e posibil că un grafician web să trebuiască să creeze pasaje de grafică pentru paginile de care aveți nevoie dar care nu se regăsesc în template-ul original.

Atunci când aceste situații sunt foarte multe, se poate ajunge la costuri suplimentare care să acopere eforturile depuse în personalizarea temei. Înainte de a începe un proiect pe template cu o agenție web, trebuie să vă asigurați că cei ce vor implementa proiectul dumneavoastră sunt dispuși să vă ajute cu aceste modificări și nu se vor așteptă doar să înlocuiască un text dintr-o pagina cu un altul și o imagine cu alta de aceleași dimensiuni. Până la urmă, în aceste lucrări de personalizare a unui template stă secretul care vă face site-ul dumneavoastră la final să aibă propria identitate și să nu para o simpla clonă a template-ului original.

Cealaltă problema și care e mult mai des întâlnită cu template-urile moderne, este că acestea încearcă să fie mult prea generale astfel încât să poată fi folosite pentru orice domeniu de activitate, de la un site de restaurant, la un coafor, o agenție imobiliara și așa mai departe. Asta vine cu două probleme. În primul rand, panoul de administrare al unui asemenea template tinde să fie ultra complex tocmai pentru că permite o personalizare atât de detaliată. Asta nu va fi neapărat o problemă dacă nu doriți să actualizați foarte des conținutul de pe site, dar s-ar putea să vă copleșească daca doriți să publicați săptămânal pagini noi și doriți să o faceți pe cont propriu fără a apela din nou la o agenție web.

În al doilea rând, accest gen de template-uri tind să folosească foarte multe module adiționale și în general conțin cantități uriașe de cod, mult peste ce ar conține un site dezvoltat de la 0 special pentru proiectul dumneavoastră. Asta poate rezulta într-o viteză de încărcare puțin mai lentă și câteva bariere în aplicarea de masuri de SEO pe site-ul respectiv. Aceste probleme pot fi parțial remediate de un programator eficient prin optimizări și comprimare a conținutului însă sunt totuși limite de cât de mult poate fi îmbunătățit și comprimat un asemenea template. De la un punct, efortul de optimizare ar putea depăși efortul necesar pentru crearea unui site de la 0 deci alegerea de a folosi un template nu mai este una rentabilă.

În concluzie ce mă sfătuiți? Un site care să folosească un template sau un design personalizat de la zero?

În general nu există o soluție care e automat cea mai bună pentru orice client, de aceea am preferat să scriem acest articol detaliat cu avantaje și dezavantaje în loc să vă spunem direct ce decizie ar trebui să luați.

De cele mai multe ori, un site care folosește un template duce la un rezultat aproape la fel de bun că unul cu un design personalizat însă costurile tind să se reducă la jumătate sau chiar mai puțin. Așadar din perspectiva raportului preț – calitate, soluția unui site dezvoltat pe template este imbatabilă.

Însă în unele situații, acel 5% poate fi diferența între a impresiona un potențial client sau a-l pierde în favoarea unui competitor. Deci dacă prioritatea pentru dumneavoastră este să aveți cel mai bun site pe care vi-l putem crea, atunci categoric ar trebui să optați pentru un design personalizat și să vă asigurați acel plus de calitate care să vă aducă un avantajul necesar într-o piață atât de competitivă.

În cazul în care încă nu știți ce decizie e cea mai bună, vă sugeram să ne contactati pentru a discuta mai mult despre proiectul dumneavoastră. Vă stăm la dispoziție pentru consultanță astfel încât să puteți lua cea mai bună decizie pentru proiectul dumneavoastră.